21 oktober | Inspiratie uit Dordrecht

18-10-2024

De inspiratieavond over diaconale en missionaire samenwerking ‘Samen voor Delft’ op 21 oktober is een avond voor iedereen die zich betrokken weet bij het missionaire of diaconale werk, bij het kerk-zijn voor de stad of bij het interkerkelijke netwerk in Delft.

We laten ons op deze avond inspireren door het verhaal van samenwerking in Dordrecht. Kerken en organisaties hebben daar de krachten gebundeld in twee netwerkorganisaties, ‘Samen Dordt’ op diaconaal vlak en ‘Missie Dordt’ op missionair gebied. Beide vallen onder de stichting ‘Dordt Integraal’. Samen Dordt en Missie Dordt bundelen de krachten voor diaconale en missionaire initiatieven, zodat ze een breder draagvlak en netwerk krijgen, en ook ondersteuning op het gebied van communicatie, werving en training van vrijwilligers, fondswerving. Doel: meer stadsgenoten bereiken met praktische hulp en goed nieuws. Zie voor een indruk: samendordt.nl en missiedordt.nl.

Wat kunnen we leren?

Spreker op deze inspiratieavond is Wiebe van Horssen, initiatiefnemer van het Dordtse netwerk en directeur van Dordt Integraal. Hij zal vertellen hoe de samenwerking is gegroeid, wat het oplevert en welke uitdagingen er liggen. Ook wil hij meedenken over diaconale en missionaire samenwerking in Delft. Wij hebben mooie initiatieven zoals het Interkerkelijk Sociaal Fond, Schuldhulpmaatje, CityKerk Delft, The Mall, Taste, de Jessehof en andere inloopplekken, Student Life, Stichting Present, de Alphacursus en meer. Deze initiatieven staan voor vergelijkbare uitdagingen, zoals vinden van vrijwilligers, in beeld blijven bij kerken, vindbaar zijn in de stad, contact met het bredere netwerk in Delft. Valt er winst te behalen als we hierin meer samenwerken? Wat kunnen we leren van Dordrecht? Welke concrete stappen kunnen we zetten? We praten hier in kleine groepen over door.

Welkom

Het initiatief van deze avond komt van het Interkerkelijk Missionair Beraad samen met de Raad van Kerken en het Interkerkelijk Diaconaal Beraad. Het programma begint 20.00 uur (inloop 19.30 uur) en duurt tot 22.00 uur. Na afloop is er gelegenheid met elkaar wat te drinken en na te praten. Welkom in de Vierhovenkerk!